HOME | DPMM | PEKELILING DPMM | SEJARAH DPMM | GALERI DPMM | BAIT MUSLIM | FORUM DPMM | PMRAM | HEWI PMRAM
Demi Masa
Antologi 10 yg Ku Gelar Cinta
Waktu Solat

Pesanan


Bil Pengunjung

Lara Budaya Bangsa Kita
2008/03/12
Bahasa Melayu dalam iklan 1
Oleh Salbiah Ani

TULISAN penulis, Pilihan raya vs kesalahan bahasa, dalam ruang pojok bertarikh 21 Februari mendapatmaklum balas daripada beberapa orang yang prihatin dengan penggunaan bahasa Melayu di media massa.

Satu daripada maklum balas yang menarik untuk dikongsi bersama pembaca ialah pandangan seorang pengarangwanita, meskipun enggan mendedahkan identiti dirinya, tetapi diketahui kebimbangannya bukan kepalang berhubung situasi penggunaan bahasa Melayu ketika ini.Kebimbangannya itu berasas memandangkan beliaumengaitkan penggunaan bahasa Melayu dengan akhlakbangsa terbabit mahupun Malaysia memandangkan ia wahana yang menunjukkan bangsa seperti kata pepatahMelayu.

Selain itu, wanita ini bimbang kerana pengaruh iklan yang begitu kuat kepada masyarakat apalagi kalangan generasi muda Malaysia sehingga mereka ada kalanya keliru kerana sesetengah yang menjadi larangan dalam keluarga, tetapi diguna pakai dalam iklan.

Antara iklan dalam kategori ini ialah mi segera dariPulau Pinang yang memaparkan watak Melayu dengan penampilan lelaki berpelajaran dan isteri mahupun anak bersopan, tetapi malangnya si ayah yang terlalu kemaruk dengan keenakan makanan terbabit mengangkat mangkuk ke mulut.“Iklan begitu besar pengaruhnya kepada masyarakatapalagi jika di televisyen. Ia akan menjadi ikutan ramai sehingga menyusahkan ibu bapa yang mahu menerap nilai murni dalam diri anak mereka,” katanya.

Iklan kedua, menunjukkan kehebatan rangkaian telefon gergasi telekomunikasi negara yang menawarkan kadar bayaran murah dengan paparan ahli keluarga pelbagai bangsa, semuanya berbual sambil makan di meja hidangandengan telefon genggam di telinga masing-masing.“Iklan ini bercanggah dengan nilai timur khususnyaMelayu Islam yang melarang bercakap sambil makan. Apabila saya melarang cucu daripada berbuat demikian kerana lari daripada nilai akhlak mulia, mereka berhujah dengan saya iklan di televisyen memaparkan perkara terbabit,” katanya.

Teguran wanita ini ada benarnya kerana sejak mutakhir ini, semakin banyak syarikat iklan yang berusaha menarik minat penonton dengan berusaha memaparkan kelainan sehingga lupa mereka menentang nilai masyarakat timur.

Sesetengah pembaca pasti masih ingat iklan tiga remaja lelaki mewakili bangsa utama di Malaysia bermain bola di atas meja makan sehingga bola yang ditendang terkena kipas sebelum hampir mengenai seorang nenek.“Di manakah adab ketiga-tiga remaja lelaki yangmewakili bangsa utama di Malaysia sehingga sanggup bermain di atas meja makan dan berasa tidak apa-apa, meskipun selepas bola yang ditendang hampir mengenai si nenek,” ujar pemanggil.

Ada juga iklan yang menanam nilai mencuri sebagai bukan suatu kesalahan seperti dapat dilihat lewat iklan seorang pelajar lelaki mencuri coklat rakannya ketika duduk bersebelahan dalam bas sekolah kerana dilihat terlalu sedap.

Sedih mendengar keluhan pemanggil ini berhubung nilaiadab yang semakin longgar dan diperlecehkan agensi pengiklanan dalam usaha merebut perhatian khalayak bagi menjamin akaun pelanggan terus berada dalam genggaman.Demi keuntungan material, semakin banyak iklan tuala wanita yang menampilkan mereka tidak malu membuatpengakuan terbuka ketika didatangi haid dan semakinbanyak skirt melayang ala Maryln Monroe menjadi ikutan.

“Nilai wanita timur semakin tercemar dengan iklan sedemikian kerana sehingga hari ini, tidak ada wanitayang mahu kedatangan haid mereka ketahuan dan akan mengelak menjawabnya sekalipun jika ditebak betul olehrakan lelaki sepejabat,” keluhnya.

Pemanggil ini juga bimbang apabila melihat perlumbaan pengeluar lampin pakai buang sehingga ada yang sanggup menampilkan iklan dengan punggung menjadi fokus bagi membuktikan daya serapan tinggi produk masing-masing.“Saingan antara pengeluar lampin pakai buang janganlah sampai melanggar adab iaitu menunjukkan bahagian punggung yang dibogelkan kerana saya bimbang suatu hari nanti mereka beralih pula ke bahagian sulit bayi,” ujarnya.

Sepatah kata pemanggil, tidak bimbangkah pengeluar lampin pakai buang dengan kes rogol tanpa mengira usiadan jantina yang semakin menjadi-jadi akhir-akhir ini atau mereka tidak peduli kerana bukan ahli keluarga sendiri ditimpa musibah itu.

Label:

posted by Admin @ 5:43:00 PTG  
0 Nak Komen? jgn malu2..:
Catat Komen
<< Home
 
AKAR


AKAR
Akademi ini merupakan salah sebuah unit khas di bawah Unit Penerangan & Penerbitan (UPP),
Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansurah.
Ditubuhkan untuk memberi pendedahan
dalam bidang penulisan kreatif dan non-kreatif,
lukisan karikatur, kewartawanan dan aplikasi multimedia
sebagai wadah dakwah Islamiah.
Keahlian terbuka kepada semua ahli DPMM yang berminat.
Sertai kami hari ini !


Previous Post
Archives
Free Palestin
Links










Download
© 2005 Akademi Karyawan Mansurah Template by Isnaini Dot Com